Banuppdatering

Bild saknas - Update 1672346 1280

Ny information från banpersonalen.

Hej alla golfare!

Jag förstår att många är sugna och vill gärna höra ett datum för öppning.

Vi kommer inte öppna med provisoriska greener utan vi siktar på att öppna direkt med ordinarie greener, det ser riktigt bra och vi är inte långt borta. Men det kommer inte ske denna vecka eftersom nysådden fortfarande är väldigt skör och måste få chansen att ta sig fullt ut.

Vi klipper alla ytor för fullt och även dom ser bra ut, dock med en del tjälbränna. Bevattningen har gått dygnet runt och det har gjort att vi nästan tömt dammen på 9:an som hela banan vattnas från. Påfyllning från dammen sker från älven där vi har ett pumphus med en enda uppgift..att fylla dammen på 9:an. Just den pumpen har vi haft problem med sista veckan, felet är nu åtgärdat och den är i full gång.

Förstår att en del av er tycker och tänker
 " att varför öppnar inte vi"
när Luleå har öppnat. Svaret på det är att förutsättningarna skiljer sig från bana till bana, och det måste man ta i beaktning.

Men håll ut ett litet tag till, vi är snart igång.

2023 öppnade vi 16 Juni och året före det till midsommar och det är normalt för oss. Med tanke på den snömängd vi har haft i vinter så var det nog ingen som trodde på en tidig öppning.

Håll ut!
Bästa hälsningar Micke